Dag 9 (Geysir, Gullfoss, Thingvellir en Gunnuhver)

18 april 2013 - Keflavík, IJsland

Helaas alweer de laatste dag van deze fotoreis, maar we worden wel verwend met een strakke blauwe lucht en die kunnen we goed gebruiken om de Geysir er lekker strak op te krijgen. Gisteren zag je tegen de grijze lucht helemaal niets van de waterkolom, dus vandaag moet het gaan lukken.

Het ontbijt is pas om 8:00 uur, dus daar gaan we niet op wachten en besluiten om 7:00 uur bij een laag zonnetje en zonder toeristen de plek te bezoeken. Behalve nog drie Japanners hadden wij de Strokkur (zo heet het kleinere broertje van de grote Geysir) voor ons alleen. Tot ca 9:45 uur zijn we hier bezig geweest en zijn toen snel naar het hotel gereden om nog net van het ontbijt gebruik te maken.

Na het ontbijt zijn we naar Gullfoss gereden, ook hier was het nog tamelijk rustig en hebben de waterval van boven en beneden op ons gemak kunnen fotograferen. Het had die nacht nog gevroren, dus de ijsformaties waren nog steeds aanwezig, alleen stond er nu een lekker zonnetje op.

Tegen 13:00 uur zijn we richting National Park Thingvellir gereden, hier lag nog behoorlijk veel sneeuw en de temperatuur is niet boven het vriespunt geweest. De Öxarárfoss was ook gedeeltelijk bevroren, maar de timing was niet zo handig. De zon was rond 16:00 uur net achter de breuklijn geschoven, waardoor de waterval zelf net in de schaduw kwam te liggen.

Daarna zijn we over de Thingvallavergur (36) (die er uit zag als de Noordpool) via Reykjavik naar Keflavik gereden, om voor de laatste nacht in te checken bij Bed & Breakfast Keflavik. Even verderop nog wat gegeten om daarna nog tot zonsondergang bij Gunnuhver (geothermisch gebied) de laatste IJsland foto's te maken.

Aan al het mooie komt een eind, zo ook aan deze reis. We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde week, met over het algemeen zeer goed weer en een flinke berg foto's. Koffers pakken en optijd naar bed, want morgen gaat de wekker om 4:30 uur.

Iedereen bedankt voor het lezen, kijken en reageren.

Groet,
Arnold van Wijk en Frank van Eck