Dag 6 (Jökulsárlón)

15 april 2013 - Höfn, IJsland

De weersvoorspellingen op IJsland lijken nog moeilijker dan in Nederland, want er was vandaag regen voorspeld, maar we hebben de hele dag alleen maar zon gezien, ons hoor je verder niet klagen ;-)

We hebben de hele dag rondgehangen rond het ijsbergenmeer, het strand en nog twee andere meren (Fjalsarlon en Breiðárlón). Het was weer genieten, wat blijft dit toch een mooie plek, al heb ik het meer met z'n ijsbergen al zo vaak gezien, het blijft boeien.

We zijn rond 9:00 uur op pad gegaan, eerst bij het strand omdat de zon nog niet al te hoog stond, daarna bij het meer, vervolgens een bakje koffie met een overheerlijke muffin bij het tentje, dat tot mijn verbazing geopend was in dit seizoen (in maart 2011 was hij gesloten). Daarna een stukje langs het meer gelopen en rond 12:30 uur weer naar het strand omdat het dan laag water is en het strand vol ligt met de mooiste ijssculpturen, die vanuit het meer de zee instromen en door de branding op het strand worden geworpen. Het spelletje met de zee blijft leuk, zo dicht mogelijk bij de ijsblokken komen en als de golven iets te hoog worden, rennen voor je leven. Dat gaat soms ook wel eens fout, met een nat pak tot gevolg.

Rond 18:00 uur zijn we eerst wat gaan eten zodat we op tijd zijn voor de zonsondergang. Die viel helaas wat tegen, geen mooi rood gekleurde wolken, slechts een paar vagen strepen, maar de kleuren van de ijsblokken lijken met de minuuut intenser te worden naarmate het langzaam donerder wordt. Het "blauwe uurtje" draagt bij aan een de steeds maar mooier wordende plaatjes en we verlaten de plek dan ook pas tegen 21:30 als het al bijna donker is.

De zonovergoten en fantastische dag zit er weer op en we maken ons klaar voor de lange terugreis (ca 500km) richting Geysir, waar we nog twee dagen zullen verblijven. Als we het nog op kunnen brengen gaan we morgenochten vroeg (5:30) nog voor een zonsopgang naar het strand.

Nu eerst nog wat foto's uitzoeken voor het blog het dan weer lekker tukken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl