Dag 7 (van Jokulsarlon naar Geysir)

16 april 2013 - Reykholt, IJsland

Weer staan we op met een strak blauwe lucht. We doen ons nog een keer tegoed aan het heerlijke ontbijt bij Hali, bekijken het mini museum en stappen rond 9:00 uur in de auto. Onderweg raakt het richting Vik steeds meer bewolkt en soms valt er een spat regen. Bij Skogar is de lucht weer even helemaal blauw en profiteren we van de stand van de zon die een dubbele regenboog in de Skogafoss waterval produceert. Het ijs aan de wanden van drie dagen geleden is inmiddels verdwenen, maar de regenboog en de blauwe lucht boven de waterval maken dit helemaal goed.

De luchten worden na Seljaland steeds donkerder, maar de zon blijft vanaf de zeekant doorschijnen en zorgt voor een heerlijk contrast tussen het gele dorre gras en de donker regenluchten. Dit is voor mij IJsland op z'n best (fotografisch gezien).

Regelmatig springen we dan ook uit de auto om deze constant wisselende tinten en contrasten vast te leggen. Na Hella nemen we de 26 (Sprengisandur) richting Haifoss, waarbij we de Hekla vulkaan passeren en die tot aan de top zichtbaar is. Vaak is deze gehuld in een wolkensluier, maar niet deze keer. Ook hier zorgt de zon weer voor lekkere contrasten.

Door de vele kodakmomentjes onderweg zijn we net een tikkie te laat om de Haifoss in de zon te zien. Ik had gerekend op 16:00 uur, maar dat werd al snel 17:30 uur, waardoor er nog net een stukje van de bevroren Haifoss werd belicht. De natuur rondom deze imposante waterval is adembenemend. Typische hoogland landschappen, met fraaie rotsformaties en mooie partijen mos en gekleurde stenen met kortsmossen.

Tegen 19:00 uur is de zon achter de wolken verdwenen en stappen we in de auto om naar Hotel Gullfoss te rijden. We komen ook hier weer net een tikkie te laat voor het avondeten (20:00 uur), maar ze waren zo vriendelijk om toch een lekkere champignonnensoep, een overheerlijke zalm en een toetje (Skyr) te serveren.

Het weer rond Geysir/Gullfoss is niet wat we de afgelopen dagen gewend waren, erg regenachtig en soms ook weer natte sneeuw, koud en guur dus. Morgen de Golden Circle verkennen met hopelijk iets gunstiger weer. (ja we zijn een beetje verwend de afgelopen week).

Het is inmiddels weer bijna 00:30 uur, dus bedtijd.

1. Ben en Rose:
    17 april 2013
    Leuke verslagen en foto's maakt ons nieuwsgierig naar de hele serie.